
Navzdory většinou dobrým finančním výsledkům zažívá automobilový průmysl nejhorší krizi za posledních 20 let: Nadbytečné kapacity, klesající prodeje, technologická transformace na e-mobilitu a rostoucí konkurence, zejména ze strany Číny, vyvíjejí na vlajkovou loď německého automobilového průmyslu obrovský tlak. „Průmyslové odvětví musí jednat nyní - i když to bude drsné. Německý a evropský automobilový průmysl se přece nesmí stát ohroženým druhem,“ říká Jens Stobbe, manažer rizikových služeb ve společnosti Atradius Germany, který je společně zodpovědný za automobilový průmysl. Výsledek: masivní nárůst pojistných událostí v celém odvětví.
Skutečnost, že automobilový průmysl uznal potřebu jednat, se v posledních měsících jasně ukázala: řada výrobců plánuje nebo již realizovala snižování počtu pracovních míst, uzavírání závodů a přesun výroby do zahraničí. „Uzavírání závodů se přímo dotýká nejen vlastních zaměstnanců, ale také dodavatelů. Vidíme riziko, že celkem zaniknou desítky tisíc pracovních míst,“ říká Jens Stobbe. O tom, že je důležité jednat hned, svědčí i zprávy, které Atradius dostává od dodavatelů z automobilového průmyslu po celé Evropě: v září se počet reklamací, které Atradius obdržel po dodávkách německým automobilkám, zvýšil o 25 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. „Zaznamenáváme nejen drastický nárůst počtu společností, které mají potíže s placením, ale také ještě výraznější nárůst objemu pohledávek,“ vysvětluje Jens Stobbe. V souladu s tím je hodnota pohledávek o 50 procent vyšší než před rokem.
V současné době není v Německu patrné žádné oživení automobilového průmyslu, a tedy ani platební schopnosti podniků. Hlavním důvodem je řada paralelních procesů, s nimiž se odvětví musí vyrovnávat. „Výrobci čelí dvojí finanční zátěži kvůli pokračující výrobě spalovacích motorů a tlaku na e-mobilitu. Zároveň klesá postavení evropských automobilů, zejména na čínském trhu, a s ním i poptávka,“ vysvětluje Jens Stobbe. Současná opatření jsou prvními kroky k tomu, aby bylo možné v budoucnu rychle reagovat na ekonomické změny a přizpůsobit kapacity.
Dodavatelé závislí na výrobcích
Opatření však již mají krátkodobý dopad na dodavatele výrobců OEM. Zatímco výrobci automobilů nakupují materiály pro své výrobky od různých dodavatelů, někteří z těchto dodavatelů vyrábějí až 70 % svých výrobků výhradně pro jednoho výrobce OEM a jsou na tomto nákupu závislí. „Pokud výrobci nemohou dále platit nebo odstaví výrobní linku, mnoho dodavatelů druhého stupně nemá jiné zákazníky a nemůže finančně přežít,“ říká Jens Stobbe. Na rozdíl od výrobců automobilů si dodavatelé nemohou vytvářet rezervy prostřednictvím zisků. Čím horší je ekonomická situace výrobců OEM, tím obtížnější je to pro dodavatele.
Automobilový průmysl potřebuje spolehlivé rámcové podmínky
Ke zlepšení krize je třeba přijmout různá opatření. „Sankční cla by pouze zablokovala přístup na zbývající asijský trh,“ varuje Jens Stobbe a dodává: “Především je třeba podpořit přijetí a optimismus pro e-mobilitu v Německu.“ To by však vyžadovalo vytvoření vhodných rámcových podmínek, jako je široká nabíjecí infrastruktura, spolehlivé a příznivé tarify za nabíjení a cenově dostupná e-vozidla.
Důležitá role úvěrových pojišťoven v době krize
V této obtížné situaci hrají důležitou roli úvěroví pojistitelé, jako je Atradius. Patří sem například ochrana dodavatelů před platební neschopností, pokud jejich zákazníci nejsou schopni uhradit své závazky včas. Kromě toho pojištění pohledávek nabízí společnostem možnost rychlejšího zpracování plateb díky zajištění nesplacených pohledávek proti pojistnému plnění. „Tím se zlepšuje likvidita výrobců automobilů a jejich dodavatelů, což je zejména v době krize nezbytné, aby mohli pokračovat v provozních procesech,“ zdůrazňuje Jens Stobbe. Atradius rovněž nabízí komplexní informace o bonitě obchodních partnerů a pomáhá společnostem zachovat jejich likviditu tím, že jim zpružní úvěrové podmínky, například prodlouží platební lhůty nebo zvýší úvěrové limity. Atradius zároveň podporuje správu a vymáhání pohledávek a vyvíjí oborově specifická řešení, která uspokojují konkrétní potřeby výrobců a dodavatelů, jako jsou například na míru šitá pojistná řešení, která mimo jiné řeší rizika dodavatelského řetězce a kolísavé požadavky trhu.
Automobilový průmysl v Německu uznal potřebu rychle jednat. Řada výrobců plánuje nebo již realizovala snižování počtu pracovních míst, uzavřela závody a přesunula svoji výroby do zahraničí. V září 2024 se počet reklamací, které Atradius obdržel po dodávkách německým automobilkám, zvýšil o 25 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku, což představuje nejhorší krizi za posledních 20 let.