
Rizika spojená s platbami B2B zákazníků zůstávají pro společnosti ve střední a východní Evropě velkou výzvou
Náš průzkum ukazuje jasné známky zhoršujícího se trendu chování B2B zákazníků při platbách v zemích střední a východní Evropy (CEE). Více společností hlásí zhoršení opožděných plateb než zlepšení. Naléhavým problémem zůstávají faktury po splatnosti, které v regionu představují v průměru 53 % všech B2B prodejů na úvěr. Nedobytné pohledávky činí v průměru 8 % všech B2B faktur, přičemž nejzávažnější dopad hlásí Česká republika.
Mnoho podniků v regionu střední a východní Evropy se potýká s problémem uvolnění likvidity z pracovního kapitálu. Počet dnů neuhrazených tržeb (DSO) se většinou nezměnil, zatímco úroveň zásob u značného počtu společností buď stagnuje, nebo se zvýšila, přičemž hromadění zásob dále omezuje přístup k likvidním prostředkům. Tyto trendy poukazují na omezené cash flow, kdy kapitál stále častěji uvízne v nezaplacených fakturách nebo neprodaném zboží. V zájmu zachování likvidity si většina společností udržuje stabilní počet dnů splatnosti (DPO). Hlavními metodami překlenutí výpadků v cash flow jsou u společností střední a východní Evropy bankovní úvěry, dodavatelské úvěry a financování faktur.
Jaké jsou obavy středoevropských a východoevropských podniků v nadcházejících měsících?
V souvislosti s hrozící ekonomickou nejistotou zasáhly firmy ve střední a východní Evropě rostoucí obavy o likviditu
Nárůst počtu insolvencí B2B zákazníků očekává v nadcházejících měsících 54 % společností v celém regionu střední a východní Evropy a mnoho dalších vyjadřuje nejistotu ohledně budoucích rizik insolvence. To poukazuje na rostoucí obavy z nesplácení a ukazuje, že podniky se připravují na rostoucí finanční tlak. Opatrnost se projevuje také v souvislosti s inkasem plateb, přičemž společnosti jsou rovnoměrně rozděleny mezi ty, které neočekávají žádné výrazné zrychlení, a ostatní, které předpokládají pomalejší inkaso. To vystihuje problémy, kterým čelí při udržování stabilních peněžních toků.
Podniky ve střední a východní Evropě mají obavy z přizpůsobení se ekonomickým změnám, dodržování právních předpisů a zavádění udržitelných postupů.
Při pohledu do budoucna společnosti v celé střední a východní Evropě vyjadřují rostoucí obavy o svou schopnost přizpůsobit se rychle se vyvíjejícímu a nepředvídatelnému podnikatelskému prostředí. Kombinace neočekávaných ekonomických změn, zpřísňujících se předpisů a rostoucího tlaku na životní prostředí vytváří další tlak na stabilitu firem. Očekává se, že rostoucí náklady na výrobní vstupy budou dále snižovat ziskové marže, zatímco rostoucí potřeba integrovat udržitelné postupy zvyšuje provozní složitost, zejména u menších firem s omezenou finanční flexibilitou. Tyto obavy odrážejí rozšířené obavy, že rostoucí tlak na provozní kapitál může v nadcházejících měsících vést ke zvýšené finanční zranitelnosti.
Máte zájem dozvědět se více?
Barometr platební morálky Atradius se provádí každoročně na trzích po celém světě a sleduje trendy v oblasti platebních postupů B2B. Průzkum pro střední a východní Evropu (CEE) 2025 byl proveden od konce prvního do poloviny druhého čtvrtletí r. 2025 a zahrnoval Bulharsko, Českou republiku, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Turecko. V rámci série Barometr platební morálky budou v r. 2025 zveřejněny zprávy o jednotlivých zemích, které nabídnou pohled na specifické trhy a sektorové analýzy.
Kompletní přehled výsledků průzkumu pro střední a východní Evropu v roce 2025 naleznete v níže uvedené sekci souvisejících dokumentů.
Chcete-li se dozvědět více o tom, jak tyto poznatky mohou posílit vaši vlastní strategii úvěrového rizika, obraťte se na nás v Atradius a zjistěte, jak vám můžeme pomoci udržet náskok.
- Faktury po splatnosti tvoří 53 % tržeb, které společnosti ve střední a východní Evropě (CEE) v rámci B2B obchodu realizují na úvěr.
- Podniky v celém regionu CEE se snaží uvolnit provozní kapitál vázaný v pohledávkách a zásobách.
- Více než polovina podniků ve střední a východní Evropě očekává, že v nadcházejících měsících dojde k prudkému nárůstu platební neschopnosti B2B zákazníků.
- Nepředvídatelné ekonomické a obchodní prostředí vede k silným obavám o finanční zranitelnost firemních zákazníků napříč odvětvími v regionu.