Země / jazyk
Změna země
Zvolte si jinou zemi nebo oblast, abyste viděli obsah specifický pro vaši lokalitu.
Vyberte jazyk
image

Barometr platební morálky 2025

Naše studie o společnostech v České republice odhalila, že v oblasti B2B obchodu přetrvává stále značná obava z vysoké míry pozdních plateb a nedobytných pohledávek.
30 May 2025
5 mins

Obavy ze zpožděných plateb a nedobytných pohledávek se stále více rozšiřují

V České republice se firmy pohybují ve zranitelném prostředí platebních rizik, jak jasně ukazují výsledky našeho průzkumu. Velkým problémem jsou totiž pozdní platby za zboží, kdy 61 % faktur v B2B segmentu je po splatnosti a mnoho firem nám sděluje, že jejich zákazníci mají potíže s likviditou. Nedobytné pohledávky nyní tvoří přibližně 10 % všech faktur v B2B segmentu, což je další velmi znepokojivý signál. Ačkoli 40 % firem uvádí, že u jejich zákazníků nedošlo v platební morálce k výrazným změnám, mnoho dalších firem hlásí vysloveně negativní trend.

Trendy v oblasti B2B plateb v České republice
image

Doba splatnosti pohledávek (DSO) zůstala převážně stabilní, i když vícero společností zde zaznamenalo spíše pomalejší inkaso plateb než rychlejší. Zpožděním v hotovostních příjmech ale dochází ke zvýšení tlaku na likviditu, a to zejména proto, že mnoho firem má problémy s růstem svých uskladněných zásob nebo s pomalými změnami v inventáři, což omezuje jejich schopnost uvolnit prostředky ze stávajícího provozního kapitálu. Většina firem uvádí, že se jim prodloužila doba splatnosti závazků (DPO). Naznačuje to, že se firmy záměrně snaží zachovat si likviditu prodloužením plateb svým dodavatelům, tedy jde bezesporu o taktiku, která může zatěžovat vztahy v dodavatelském řetězci.

Výhled do budoucnosti

Nejistá doba a postoje vyvolávájí zásadní změny ve strategickém řízení platebních rizik

Téměř 70 % firem v České republice očekává, že v nadcházejících měsících vzroste počet B2B zákazníků, kteří budou v prodlení s platbami svých faktur. Zbytek se dělí na ty, kteří neočekávají žádné změny, a ty, kteří si nejsou změnami jisti, což jen odráží nepředvídatelnost současné ekonomické situace a vzrůstající obavy o naši dlouhodobou finanční stabilitu. Nejistota se týká také doby splatnosti faktur, kde se firmy dělí rovnoměrně na ty, které neočekávají žádné významné změny, a pak na ty firmy, které předpovídají zpomalení plateb za vystavené faktury. 

Očekávaný nárůst počtu platebních neschopností B2B zákazníků zvýší provozní náklady českých společností a prohloubí jejich finanční zranitelnost. Proto bude pro firmy klíčové, aby posílily svoji strategii řízení pohledávek a dokázaly se vypořádat s náročným ekonomickým prostředím.

Silvia Ungaro

Na tuto změnu má vliv celá řada vnějších faktorů. České společnosti se obávají zvýšeného tlaku ze strany zpřísňujících se předpisů, požadavků na udržitelnost rozvoje a nutnosti zůstat flexibilní na nestabilním globálním trhu. Geopolitická rizika a výzvy v oblasti dodavatelského řetězce nadále komplikují provoz firem, zatímco zvyšující se finanční tlaky na firmy způsobují obchodní výkyvy a rostoucí vstupní náklady. V tomto náročném obchodním prostředí je finanční zdraví českých společností velmi zranitelné. I když se mnohé firmy těmto komplikacím rychle přizpůsobují, rostoucí počet insolvencí a zpřísňující se likvidita firem všeobecně naznačuje, že je před námi obtížná cesta.

Informace z průmyslových odvětví 

Chemický průmysl

V tomto odvětví se něco málo přes 50 % B2B tržeb realizuje na faktury s odloženou splatností, což se odráží v opatrném přístupu k poskytování plateb s odloženou splatností a v posledních měsících se orientuje na víceméně stabilní politiku poskytování obchodních úvěrů. Většina společností zachovala svoje platební podmínky beze změny, obvykle v rozmezí 31 až 90 dnů od data vystavení faktury. Prodlení s platbami však nadále zatěžuje finanční zdraví firem, protože 64 % B2B faktur je hlášeno jako po splatnosti, i když toto číslo  představuje zlepšení oproti loňskému roku. Nedobytné pohledávky zůstávají hlavním problémem, v průměru tvoří asi 10 % všech B2B faktur, čímž se komplikuje další řízení cash flow u firem.

Energie a palivo

64 % firem neuvádí žádný nedávný nárůst faktur s odloženou splatností, přičemž pouze asi jen 40 % B2B tržeb se v tomto odvětví realizuje na faktury. To poukazuje na rizikově averzní přístup, který upřednostňuje platby předem, aby tím byla v nejistém ekonomickém prostředí zajištěna likvidita. Většina podniků si zachovala platební podmínky beze změny, obvykle v rozmezí 31 až 60 dnů od data vystavení faktury. Navzdory tomuto opatrnému přístupu jsou problémy se splácením faktur v termínech splatnosti a častá prodlení s platbami stále běžná. Přibližně 60 % B2B faktur je hrazeno po datu splatnosti a tři z pěti společností uvádějí dokonce i situaci, která ústí až v nedobytné pohledávky a to v průměru ve výši 10 % nebo i více z celkového objemu nesplacených pohledávek. To samozřejmě vyvíjí značný tlak na likviditu firem.

Ocel a kovy

V posledních měsících rozšířilo 70 % firem  prodeje na faktury s odloženou splatností, přičemž polovina všech transakcí B2B se nyní provádí výhradně na faktury. To představuje posun směrem k flexibilnějším obchodním úvěrovým praktikám, protože mnoho firem prodlužuje data splatností, která se pohybují až kolem jednoho měsíce od data vystavení faktury. Platby po splatnosti nyní ovlivňují něco přes 60 % B2B faktur a nedobytné pohledávky jsou v průměru kolem 10 %, což opět značí, že na cash flow firem je vyvíjen silný tlak. Likvidita firem je tím zatěžována a mnoho společností hlásí kolísající DSO. Navíc neustále se zvyšující počet zásob, které si musí firmy sami pro sebe vytvářet, omezuje jejich schopnost uvoňovat finanční hotovost ze skladů nebo i z pohledávek po splatnosti.

Chcete se dozvědět více?

Kompletní přehled výsledků našeho průzkumu Barometru platební morálky pro Českou republiku za rok 2025 si můžete stáhnout v sekci dokumentů publikovaných níže.

Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak mohou tyto poznatky posílit vaši strategii v oblasti splatnosti pohledávek, obraťte se na společnost Atradius, která vám pomůže udržet si náskok před vaší konkurencí.

Summary
  • Společnosti z České republiky, které se svými zákazníky obchodují na faktury s odloženou splatností, nyní čelí obtížnému období a mají problémy s platebními riziky
  • 40 % firem napříč odvětvími hlásí v posledních měsících jen malé změny v platebním chování B2B zákazníků, zatímco ostatní firmy zaznamenávají negativní trend
  • Udržení likvidity je hlavním cílem pro nadcházející rok, zatímco výhled prodeje a ziskovosti stagnuje
  • Zvýšení počtu insolvencí a zpřísnění likvidity pro firmy v České republice znamená, že je čeká obtížné období, se kterým se budou muset rychle vyrovnat
Související dokumenty
Barometr platební morálky 2025: Trendy platební morálky B2B Česká republika
3 MB PDF