
Globální přehled: Produkce potravin roste zatímco ceny potravin klesají, rizika poklesu bohužel ale stále přetrvávají
Očekáváme, že celosvětová produkce potravin vzroste v roce 2025 o 2,4 % a v roce 2026 o 3,1 %. Roční globální tržby z prodeje potravin se pohybují ve stejném rozmezí. Mezi jednotlivými regiony se očekává, že Asie a Tichomoří zaznamenají nadprůměrné tempo růstu přesahující 3 % v letošním roce a 5 % v roce 2026, zatímco produkce potravin v Severní Americe by měla v letech 2025 a 2026 růst pouze mírně (o 0,4 %, resp. 0,3 %).
Ve srovnání s jinými odvětvími je přímý dopad cel na odvětví potravin a nápojů stále mírný, vzhledem k relativně nízké obchodní expozici a rychle se kazící povaze produkce, která činí rozsáhlý přeshraniční obchod velmi nákladným a ekonomicky méně životaschopným. Odvětví potravin a nápojů těží z regionální soběstačnosti, i když některé specifické kategorie produktů by mohly být zranitelné.
Nicméně cla mají nepřímý dopad v podobě nižšího hospodářského růstu a vyšší inflace, což ovlivňuje disponibilní příjmy domácností. Pro potravinářský sektor by to mohlo znamenat, že spotřebitelé budou nakupovat zboží za nižší ceny, zatímco omezí své výdaje za nepotřebné potraviny a nápoje a budou spíše udržovat svou spotřebu potravin na současné úrovni, než ji zvyšovat.
Pokles cen potravinářských komodit, který nastal po odeznění šoku způsobeného ruskou invazí na Ukrajinu v únoru 2022, stále pokračuje. Ceny potravin v prvním čtvrtletí roku 2025 dále klesaly v mezičtvrtletním srovnání, a to díky lepším podmínkám pro pěstování plodin v Jižní Americe. Vzhledem k dostatku nabídky se předpokládá, že globální ceny potravin v roce 2025 poklesnou a v roce 2026 se stabilizují.
Spojené státy: Cenová konkurence tlačí na marže potravinářských podniků
Očekáváme, že produkce potravin a nápojů v USA vzroste v roce 2025 o 0,8 % a v příštím roce se ustálí. Navzdory určitému uvolnění bude inflace cen potravin i nadále vyvíjet tlak na rozpočty domácností, což bude ovlivňovat nákupní chování spotřebitelů. Skutečná úroveň cen zůstáne vysoká, zejména v některých základních kategoriích potravin.
V maloobchodním sektoru s potravinami čelí americké domácnosti stále cenám potravin, které jsou téměř o 30 % vyšší než před pandemií covidu. Spotřebitelé hledají cenově dostupné možnosti a konkurence v potravinářském sektoru se stále více zaměřuje na cenu, což vytváří tlak na marže výrobců potravin a nápojů stejně jako u maloobchodníků. Rostoucí aktivita v oblasti fúzí a akvizic bude vyvíjet další tlak na marže menších potravinářských podniků.
Problémem jsou cla uvalená na Kanadu a Mexiko. Téměř 44 % dovozu potravin do USA pochází z těchto dvou trhů, přičemž ceny ovoce jsou obzvláště citlivé. Pokud budou maloobchodníci hledat levnější produkty na domácím trhu, nadměrná poptávka přiměje výrobce ke zvýšení cen.
Brazílie: Větší tlak na marže u maloobchodníků
Očekáváme, že produkce potravin v Brazílii v roce 2025 vzroste o 2,1 % a v roce 2026 o 2,7 %. Trh s potravinami a nápoji vykazuje totiž odolnost navzdory nepříznivým ekonomickým podmínkám.
Slevové akce velkých maloobchodníků s potravinami vedly ke snížení marží výrobců potravin. Střednědobé a dlouhodobé vyhlídky trhu jsou však stále dobré zejména díky rostoucím disponibilním příjmům a početné mladé populaci.
Mexiko: Dlouhodobý výhled pro tento sektor zůstává pozitivní
Očekává se, že výroba potravin a nápojů v Mexiku v roce 2025 mírně zpomalí, ale v příštím roce dojde k jejímu oživení. Dopad amerických cel zůstane v nadcházejících měsících nicméně jistým rizikem, protože by mohly zvýšit ceny pro spotřebitele a narušit dodavatelské řetězce.
Díky rostoucí populaci a velké střední třídě ve srovnání s ostatními zeměmi Latinské Ameriky budou výdaje na potraviny a nápoje ve střednědobém horizontu dále růst. Existují zde ale i příležitosti pro prémiové produkty, protože spotřebitelé se stále častěji rozhodují pro potravinářské výrobky vyšší kvality.
Čína: Silný výkon v letech 2025 a 2026
Očekáváme, že produkce čínských potravin a nápojů poroste v roce 2025 o 4,8 % a v dalším roce o 6,4 %. Výdaje domácností pravděpodobně nabudou na síle ve druhé polovině roku 2025 díky obnoveným politickým snahám o stabilizaci pracovních míst, zvýšení mezd a podpoře spotřebitelských výdajů.
Rostoucí čínská střední třída v městech první a druhé úrovně je ve srovnání s předchozími generacemi ochotnější utrácet za potraviny více peněž než šetřit. Je také méně citlivá na ceny a hledá potravinářské výrobky vyšší kvality. Ve městech třetí úrovně a nižších (a to zejména mezi skupinami s nízkými příjmy) však spotřebitelé stále upřednostňují cenovou dostupnost.
Otázky bezpečnosti a kvality potravin zůstávají pro tento průmysl nejvyšší prioritou. Trh je také vysoce konkurenční, protože o podíl na trhu soupeří řada místních i mezinárodních hráčů. To může vést k cenovým válkám a nízkým ziskovým maržím.
Mezi rizika, kterým tento průmysl čelí, patří nedostatek pracovních sil v segmentech zpracování potravin a služeb a kolísání cen surovin a mezinárodní logistiky.
Indie: Brzký monzun podpoří růst odvětví
V roce 2025 bude růst potravinářského sektoru podporován časným nástupem každoročního monzunu, který posílí zemědělskou produkci a zvýší příjmy venkovských domácností (asi 60 % pracovníků je zaměstnáno v zemědělství).
Dobré sklizně omezují tlak na ceny potravin (ty tvoří asi polovinu spotřebního koše). Růst odvětví bude také poháněn růstem populace a zvyšováním příjmů domácností a životní úrovně.
Rychlá urbanizace pohání poptávku po pohodlných a balených potravinách, protože městští spotřebitelé hledají rychlá a snadná řešení stravování.
Indonésie: Smíšený obraz růstu a výzev
V Indonésii má potravinářský a nápojový průmysl významný podíl na hospodářském růstu a tvorbě pracovních míst. Očekáváme, že v letech 2025 a 2026 poroste výroba a prodej přibližně o 2,5 % ročně. Tento nárůst je způsobený růstem populace a rostoucí střední třídou s vyšší kupní silou.
Navzdory expanzi čelí potravinářský sektor některým výzvám, jako je tvrdá konkurence v maloobchodním segmentu, rostoucí výrobní náklady, složité vládní předpisy a problémy s infrastrukturou nebo logistikou.
Evropská unie a Spojené království: Ziskové marže zpracovatelů a výrobců potravin zůstávají stále nízké
Po 2,8% nárůstu v roce 2024 se předpokládá, že produkce potravin a nápojů v EU poroste v roce 2025 o 2,1 % a v roce 2026 se zvýší o 1,4 %. Prodej potravin by měl v letošním roce vzrůst o 1,5 %. Soukromá spotřeba je stále podporována mírným nárůstem zaměstnanosti a růstem mezd.
Po 2,6% nárůstu v roce 2024 bude prodej potravin ve Velké Británii v roce 2025 stagnovat a v příštím roce poklesne o 1,6 %. Důvěra spotřebitelů je ale stále slabá a růst mezd ve Velké Británii se zpomalil.
Na mnoha evropských trzích jsou ziskové marže podniků zabývajících se výrobou a zpracováním potravin strukturálně nízké a jsou pod tlakem. Důvodem je velmi konkurenční prostředí, ve kterém mají velcí maloobchodníci a diskontní prodejci velmi silnou vyjednávací pozici.
I přes pokles v posledních dvou letech jsou ceny potravin v celé Evropě stále nad úrovní z roku 2019. Spotřebitelé jsou však opatrní a zůstávají velmi citliví na ceny, což znamená, že v celé Evropě budou i nadále populární velké diskontní prodejny a produkty pod vlastní značkou. Cenové války budou pokračovat, protože maloobchodníci s potravinami budou soutěžit o zákazníky citlivé na ceny.
Prémiové, bio a řemeslné produkty se v západní Evropě stávají stále populárnějšími díky posunu směrem k zdravějším a udržitelným potravinám. Pro menší výrobce a maloobchodníky v tomto segmentu však představuje další nárůst inflace cen potravin a nižší kupní síla domácností riziko poklesu prodeje.
Chcete se dozvědět více?
Stáhněte si kompletní zprávu ze sekce souvisejících dokumentů níže a získejte podrobnou analýzu o výzvách, výkonnosti průmyslu a o úvěrových rizikách, kterým čelí hlavní trhy potravinářského a nápojového průmyslu po celém světě.
Chcete-li se dozvědět více o tom, jak tyto poznatky mohou posílit vaši vlastní strategii úvěrového rizika, obraťte se na společnost Atradius a zjistěte, jak vám můžeme pomoci udržet si přede všemi ostatními náskok.
- Očekáváme, že celosvětová produkce potravin vzroste v roce 2025 o 2,4 % a v roce 2026 o 3,1 %
- Ve srovnání s jinými odvětvími je přímý dopad cel na sektor potravin a nápojů sice mírný, ale stále existují rizika poklesu
- USA: Inflace cen potravin bude i nadále vyvíjet tlak na rozpočty domácností a ovlivňovat nákupní chování spotřebitelů
- Čína: Silný růst, ale trh je také velmi konkurenční, s mnoha místními a mezinárodními hráči, kteří soupeří o podíl na trhu
- EU a Spojené království: Vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí jsou ziskové marže společností zabývajících se výrobou a zpracováním potravin strukturálně nízké a jsou stále pod tlakem