Barometr platební morálky 2024

Novinky Atradius

Amsterdam, 4. června 2024 - Společnosti ve střední a východní Evropě očekávají nárůst insolvencí, vyplývá z průzkumu společnosti Atradius.

  • Podniky ve střední a východní Evropě (CEE) očekávají v nadcházejících měsících nárůst počtu insolvencí, zejména kvůli pokračujícímu ekonomickému napětí, které se týká zejména finančně slabších firem. 
  • Tyto obavy, odrážející širší trend v celé Evropě, jsou umocněny několika dalšími problémy, které společnosti ve střední a východní Evropě očekávají v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

Společnosti ve střední a východní Evropě (CEE) prokázaly odolnost a přizpůsobivost při překonávání náročných ekonomických podmínek. Zatímco 60 % očekává, že pokračující ekonomické napětí vyvolá v příštích 12 měsících nárůst insolvencí, téměř 33 % předpokládá, že bude čelit také krátkodobým a dlouhodobým výzvám, které utvářejí celkové podnikatelské prostředí. To vysvětluje, proč se o 10 % více společností ve střední a východní Evropě než v loňském roce zaměřuje na strategické řízení úvěrových rizik, aby ochránily své finanční zdraví.

V červnovém vydání Barometru platební morálky společnosti Atradius pro střední a východní Evropu (CEE), průzkumu založeném na zpětné vazbě od více než 1 700 domácích a exportních dodavatelů z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska, Slovinska a Turecka, se zdůrazňuje, že tři z pěti společností v CEE očekávají v nadcházejících měsících nárůst insolvencí mezi svými B2B zákazníky. 

Tato obava odráží širší trend v celé Evropě, přičemž stejné obavy sdílí i stejný počet západoevropských společností. Očekávání zvýšeného rizika insolvence s dopadem na podnikání podtrhují finanční problémy, které společnosti očekávají v nadcházejících měsících. V zájmu řešení těchto kritických otázek se společnosti zaměřují na posílení postupů řízení kreditních rizik, aby ochránily své finanční zdraví před dopadem rostoucího počtu případů platební neschopnosti svých B2B zákazníků obchodujících na splatnost, a to při pokračujícím ekonomickém tlaku na podnikání.

Důkazem tohoto strategického posunu je náš průzkum ve střední a východní Evropě (CEE), který ukazuje 10% nárůst počtu podniků v regionu, které se během posledních 12 měsíců rozhodly pro pojištění pohledávek a posílily své řízení kreditních rizik. 56 % společností, které si pojistily B2B pohledávky, uvedlo, že tento přístup jim pomůže snížit rezervy na nedobytné pohledávky a uvolnit provozní kapitál, který mohou využít na provoz a investice. Investice bývají oblastí, která je nejvíce ovlivněna dopadem úvěrového rizika zákazníků na podnikání, přičemž tuto zátěž pociťuje více než jedna ze tří společností ve střední a východní Evropě. 

Takový proaktivní přístup k lepšímu řízení kreditního rizika, zahrnující také zvýšené využívání factoringu a akreditivů, poukazuje na přizpůsobivost podniků ve střední a východní Evropě při zvládání současného náročného ekonomického prostředí. Vysvětluje však také, proč je 34 % dotázaných dodavatelů ve střední a východní Evropě optimistických, pokud jde o výhled platební morálky jejich B2B zákazníků v nadcházejícím roce. Strategický posun směrem k lepšímu kreditnímu řízení pomáhá společnostem zmírnit zvýšené riziko opožděných plateb a nedobytných pohledávek, což přispívá ke zlepšení firemních platebních postupů, a to i tváří v tvář možnému nárůstu insolvencí, které postihují zejména finančně slabší firmy.

Atradius Barometr platební morálky pro střední a východní Evropu (CEE) rovněž uvádí obavy společností z problémů, které očekávají v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Téměř 33 % společností v regionu se obává především dopadu ekonomických podmínek na obchodní činnost a investice. K těmto obavám se přidává několik dalších kritických faktorů, které utvářejí celkové podnikatelské prostředí a vyžadují přijetí strategických úprav a důkladných postupů řízení rizik.

Andreas Tesch, Chief Marketing Officer Atradius N.V., prohlásil: "Vzhledem k očekávání 3% růstu reálného HDP v regionu a zmírnění inflace na cílovou hodnotu 5 % do konce roku jsou ekonomiky střední a východní Evropy připraveny nabrat na dynamice, i když různým tempem. Napříč sektory se výrobní a stavební společnosti stále potýkají s vyššími úrokovými sazbami a slabou poptávkou. Vzhledem k tomuto různorodému prostředí a dlouhodobému ekonomickému napětí, zejména pro malé a střední podniky ve střední a východní Evropě, téměř 60 % společností v regionu očekává nárůst insolvencí mezi B2B zákazníky, což může v nadcházejících měsících zhoršit situaci v oblasti úvěrového rizika zákazníků. Společnosti ve střední a východní Evropě jsou známé svou stabilitou, ale ty, které obchodují na úvěr s B2B zákazníky, by měly využít řešení pro řízení kreditních rizik, včetně pojištění, aby podpořily růst, zlepšily cash-flow a ochránily ziskovost."

Markéta Stržínková, ředitelka Atradius pro ČR, doplňuje: ”V České republice dochází k mírnému nárůstu opožděných plateb, které se nyní týkají 60 % z celkových B2B tržeb. S problémy se potýká především obor chemie, kde dochází k úhradě plateb tři měsíce po datu splatnosti. Narůstá podíl nedobytných pohledávek, nyní 12 % z celkových B2B tržeb, nejsložitější situace je ve stavebnictví a ocelářství.”

Kompletní zprávu s důrazem na všechna zjištění červnového vydání Barometru platebních morálky společnosti Atradius pro střední a východní Evropu (CEE) pro rok 2024 si můžete stáhnout z webových stránek společnosti Atradius na adrese Atradius Publications.

O společnosti Atradius

Atradius patří mezi celosvětové lídry v oblasti pojištění pohledávek, poskytování záruk a vymáhání pohledávek. Působí v 54 zemích po celém světě, ve kterých se může spolehnout na více než 160 poboček a 3 400 zaměstnanců. Svým zákazníkům umožňuje přístup k informacím až o 240 milionech firem. Na českém trhu působí Atradius od roku 1998 a v současnosti z České republiky řídí strategické projekty pro region východní Evropy. Společnost Atradius je součástí skupiny Grupo Catalana Occidente (GCO.MC) - jedné z celosvětově nejúspěšnějších pojišťoven poskytujících pojištění úvěrů. Více informací naleznete online na adrese atradius.cz.    

 

Kontakt pro média:

Atradius Corporate Communications
Dirk Hagener
Tel.: +31 205 532 626
Email: dirk.hagener@atradius.com

Atradius Group Marketing and Communication 
Silvia Ungaro
Tel.: +39 3461433079 
E-mail: silvia.ungaro@atradius.com


Se společností Atradius se můžete propojit také na sociálních sítích:

Twitter 
https://twitter.com/atradius

LinkedIn
https://linkedin.com/company/atradius

YouTube 
https://www.youtube.com/user/atradiusgroup

Související dokumenty