
Protokol. Je to velmi viditelný aspekt mezinárodní politiky, kdy se hlavy států setkávají, obvykle na domácí půdě jednoho nebo druhého, aby projednaly závažné a vzájemně důležité záležitosti. Jediná - zdánlivě drobná - chyba, třeba ve způsobu pozdravu nebo ve výběru daru, může ale vztah nenapravitelně poškodit a v horším případě být široce - až celosvětově - medializována.
Mezinárodní obchod
Ačkoli v případě mezinárodních obchodních jednání je méně pravděpodobné, že budou přístupná veřejnosti, platí pro ně stejné zásady. Ať je společnost jakkoli velká, její úspěch při vytváření pevných a dlouhodobých vztahů se zákazníky v cizích zemích závisí především na pochopení obchodní kultury v těchto zemích: způsobu, jakým by měli obchodní partneři komunikovat a co je považováno za uctivé a co za neuctivé jednání, a to jak v obchodních, tak i v osobních vztazích.
považováno za uctivé a co za neuctivé jednání, a to jak v obchodních, tak i v osobních vztazích.
Vzhledem k tomu, že cestování je stále rychlejší a většina způsobů komunikace je fakticky okamžitá, je snadné si představit „globální vesnici“ jako trh, kde se všichni chovají stejně, dodržují stejnou obchodní etiketu a mají stejný pohled na svět. Pravdou však je, že ačkoli jistě žijeme ve světě, který nabízí obrovské možnosti pro obchod, jednotlivé kultury obchodujících národů zůstávají trvale odlišné. Amen. Jak by bylo nudné, kdybychom se všichni chovali naprosto stejně?
Pozorování, průzkum a diplomacie
Klíčem k tomu, aby se vaše protistrana cítila dobře, a tím se zlepšily vaše možnosti rozvíjet obchodní vztah, je kombinace pozorování, průzkumu a diplomacie.
Průzkum potenciálních zákazníků a jejich trhů je samozřejmě nezbytný nejen proto, abyste pochopili, jakým způsobem podnikají, ale také proto, abyste jim mohli přizpůsobit své produkty a služby. A přílišné zobecnění typu „přesouváme naše zaměření do Asie“ může být velkou chybou, protože při něm většinou uniknou jemné nuance v rámci konkrétních zemí.
Při cestování si všímejte, jak se lidé v různých zemích chovají, jak jednají, oblékají se a jak se k sobě chovají: často se až příliš snadno zahledíte do vlastních starostí, takže si přestanete všímat toho, co se děje kolem vás. Pozorování vám může pomoci zlepšit vaši schopnost zrcadlit obchodní kontakty - a tím si vytvořit skutečný vztah.
Při obchodních schůzkách buďte taktní a oceňujte poměry svého protějšku - a vyhněte se srovnávání, ať už vyslovenému, nebo jen myšlenému, se svou vlastní zemí. Navíc fráze „ztraceno v překladu“ byla zkázou nejednoho obchodního vztahu hned na začátku obchodování, takže zvažte svoje jazykové dovednosti; dobře zvolený překladatel při jednání pro vás může být skutečným přínosem. Nezapomeňte se dívat a mluvit přímo na svého obchodního partmera, nikoli na překladatele.
Neexistuje žádný spolehlivý způsob, jak si zajistit úspěšnou mezinárodní obchodní transakci, ale dodržování těchto zásad určitě pomůže vašemu úsilí.
Na veškerý obsah na této stránce se vztahuje naše Prohlášení o vyloučení odpovědnosti, které je k dispozici zde.