
V době globální obchodní války stojí podniky, které přepravují produkty přes hranice, před zásadní otázkou: kdo zaplatí cla? Vzhledem k tomu, že cla představují dodatečné náklady, je jasné vymezení odpovědnosti za náklady a rizika spojené s různými fázemi dodávky důležitější než kdykoli předtím.
Incoterms jsou standardizované obchodní podmínky, které v mezinárodních transakcích definují odpovědnosti odběratele a dodavatele. Obě strany se mohou ve své kupní smlouvě dohodnout na tom, kdo je odpovědný za cla, a to výběrem typu Incoterms.
Výběrem vhodného Incoterms lze transakce a logistiku optimalizovat, zajistit jejich transparentnost a bezpečnost. V tomto článku poskytneme komplexní přehled Incoterms a jejich dopadů na platbu cel.
Co jsou Incoterms?
Incoterms je zkratka pro International Commercial Terms (mezinárodní obchodní podmínky). Jedná se o, “…soubor standardů používaných v mezinárodních a vnitrostátních smlouvách o dodávce zboží,” které jasně stanovují formy dodání a náklady, jakož i povinnosti každé strany.
Incoterms byly poprvé vytvořeny v roce 1936 Mezinárodní obchodní komorou (ICC) a v průběhu let se vyvíjely, přičemž vzniklo mnoho nových termínů a stávající termíny se přizpůsobovaly změnám v dopravě. Nejnovější verze, Incoterms 2020, vstoupila v platnost 1. ledna 2020.
Incoterms 2020
Jedenáct platných Incoterms v současné době objasňuje klíčové aspekty při přepravě zboží. Patří mezi ně způsoby dodání a odpovědnosti odběratele i dodavatele, pokud jde o rizika a výdaje. Kromě logistických otázek má volba Incoterms vliv na uzavírání smluv, požadovanou dokumentaci, způsoby platby a krytí pojištění pohledávek.
Skupina E. Přímé dodání u brány továrny
Skupina E obsahuje pouze jeden Incoterm – EXW nebo Ex Works. Tento termín určuje, že dodavatel dodává zboží ve svých vlastních prostorách, přičemž jeho odpovědnost je omezena na přípravu zboží k přepravě. Odběratel přebírá všechny ostatní náklady a odpovědnosti, včetně nakládky, přepravy, pojištění a cel.
Skupina F. Přímé dodání bez úhrady hlavní přepravy
Skupina F se týká dodání v pozdější fázi přepravního cyklu, a to buď v přístavu, nebo na lodi, která bude zboží přepravovat. Obsahuje tři Incoterms:
Dodavatel dodá zboží na dohodnuté místo a nese náklady a rizika až do dohodnutého místa předání.
Tento Incoterm se používá především pro přepravu velkoobjemových nákladů nebo sypkých materiálů. Odběratel je odpovědný za přepravu zboží do přístavního doku a jeho uložení vedle plavidla. Od tohoto okamžiku nese veškeré náklady a rizika odběratel.
Jedná se o jeden z nejčastěji používaných Incoterms v námořní dopravě, který vyžaduje, aby dodavatel naložil zboží na palubu určené lodi.
Skupina C. Nepřímé dodání
V této skupině Incoterms je odběratel odpovědný za hlavní přepravu, a proto nese většinu nákladů a rizik. Tato skupina zahrnuje čtyři Incoterms:
Používá se hlavně pro námořní přepravu. Dodavatel je zodpovědný za hlavní přepravu do místa určení, ale nepřebírá odpovědnost za pojištění zboží.
Používá se hlavně pro námořní přepravu. Dodavatel přebírá odpovědnost nejen za přepravu do místa určení, ale také za pojištění zboží.
Jedná se o ekvivalent CFR, ale pro jakýkoli typ přepravy. Dodavatel hradí náklady až do konečného místa určení zboží, ale odběratel nese rizika spojená s přepravou.
Jedná se o ekvivalent CIF pro jakýkoli typ přepravy. Dodavatel hradí veškeré náklady na hlavní přepravu a pojištění během přepravy.
Skupina D. Přímé dodání
V tomto případě nese dodavatel veškeré náklady a rizika od okamžiku, kdy zboží opustí jeho prostory, až do jeho dodání. Skládá se ze tří Incoterms:
Dodavatel nese rizika až do vzájemně dohodnutého místa vykládky. To platí pro všechny druhy přepravy.
Dodavatel nese náklady a rizika až do místa dodání, s výjimkou celních nákladů, které hradí odběratel.
Dodavatel nese veškeré náklady a rizika spojené s vývozem.
Výběr správných Incoterms v situaci s cly
Výběr vhodných podmínek pro danou transakci je zásadní, protože má vliv na prodejní cenu a zároveň významně ovlivňuje logistické povinnosti a přepravní náklady každé ze stran. To platí i pro cla. Obvykle, když je zboží dovezeno do země, je dovozce odpovědný za proclení a zaplacení cel uložených vládou. Podle Incoterms DDP (Delivered Duty Paid) však dodavatel přebírá všechna rizika a náklady, včetně cel.
Podle zbývajících deseti Incoterms je za zaplacení cel odpovědný odběratel. Například podle DAP (Delivered at Place) nese dodavatel všechna rizika až do okamžiku, kdy je zboží připraveno k vyložení v místě určení, ale odběratel by měl zaplatit veškerá dovozní cla, tarify a další celní poplatky, když zboží dorazí do země určení.
Vzhledem ke složitým a nestabilním globálním clům musí všechny podniky zapojené do mezinárodního obchodu rozumět použití Incoterms a dohodnout se na nejvhodnějším řešení mezi stranami. Při výběru správné podmínky je třeba zvážit několik aspektů, mimo jiné:
1. Typ produktu. Například u zboží s vysokou hodnotou se často používá CIF (náklady, pojištění a přeprava) nebo CIP (přeprava a pojištění zaplaceno), kdy dodavatel poskytuje pojištění pokrývající přepravu.
2. Země původu a určení. Politická a ekonomická situace a obchodní předpisy jednotlivých zemí ovlivňují rozhodnutí podniků ohledně toho, kdy převést rizika na druhou stranu. Během obchodní války to přímo souvisí s odpovědností za platbu cel.
3. Způsob přepravy. Některé Incoterms jsou například zvláště vhodné pro námořní přepravu, jako například CFR (náklady a přeprava) a CIF (náklady, pojištění a přeprava).
Neexistují lepší nebo horší Incoterms, pouze Incoterms vhodné pro konkrétní obchodní kontext. Podnikům se doporučuje, aby při začleňování podmínek do svých obchodních smluv vyhledaly odbornou radu.
Příklad: Incoterms v praxi
Nizozemský výrobce průmyslových strojů uzavřel s brazilskou stavební firmou smlouvu na dodávku strojů v hodnotě 250 000 EUR.
Bylo dohodnuto, že zboží bude přepraveno lodí z přístavu v Rotterdamu do přístavu v Santosu. Brazilský odběratel musel podle dohodnutých platebních podmínek uhradit platbu do 60 dnů od odeslání zboží. Kromě toho Brazílie ukládá 14% dovozní clo na průmyslové stroje (politika zavedená v roce 2024), které se platí při příjezdu zboží na brazilské celnici.
Aby se snížilo riziko spojené s přepravou, rozhodly se obě strany použít Incoterm CIF (náklady, pojištění a přeprava) k rozdělení odpovědnosti během přepravy, s ohledem na dlouhou vzdálenost, vysokou hodnotu zboží a způsob námořní přepravy. Tento Incoterm jasně stanoví, že:
Nizozemský vývozce by měl zajistit a uhradit:
|
Riziko by přešlo na brazilského odběratele, jakmile by bylo zboží naloženo na loď v Rotterdamu.
|
Brazilský odběratel by měl být odpovědný za:
|
Aby snížil riziko neuhrazení platby, uzavřel nizozemský vývozce s pojišťovnou Atradius pojistnou smlouvu, která pojistila fakturu v hodnotě 250 000 EUR.
V důsledku toho by odběratel nesl celní břemeno. Pokud by odběratel nezaplatil do 60 dnů, vývozce by mohl podat žádost o náhradu škody u Atradius. Společnost Atradius by posoudila důvody neuhrazení platby a zda bylo zboží dodáno podle dohody, což by mohlo být prokázáno podle Incoterms. Pokud by odběratel nesplnil své závazky, vývozce by mohl od společnosti Atradius získat zpět až 90 % hodnoty faktury.
Termíny jako EXW (Ex Works) se často používají pro obchod uvnitř EU, zatímco DAP (Delivered at Place) nebo DDP (Delivered Duty Paid) jsou upřednostňovány, když vývozci chtějí nabídnout mezinárodním zákazníkům kompletní dodávku.
Jak může pojištění pohledávek doplnit Incoterms?
Pojištění pohledávek chrání dodavatele před rizikem neuhrazení faktur. Jeho služby zahrnují kontrolu bonity potenciálních odběratelů nebo odběratelů dodavatele, vymáhání pohledávek a krytí neuhrazených faktur prostřednictvím likvidace pojistných událostí.
Volba Incoterms určuje okamžik, kdy dochází k převodu vlastnictví zboží z dodavatele na odběratele. To je zásadní pro řízení rizik a odpovědnosti v mezinárodním obchodě. Pojištění pohledávek obvykle nabývá účinnosti, jakmile se zboží dostane do vlastnictví odběratele. Výběr vhodného Incoterms proto zajišťuje, že obě strany chápou své povinnosti. Pojištění pohledávek se přizpůsobí převodu rizik.
Pro stanovení prodejní ceny a ochranu ziskových marží je nezbytné přesně vypočítat logistické náklady spojené s Incoterms (včetně cel, pokud se vztahují na dodavatele). Pojištění pohledávek kryje konečnou částku dlužnou dlužníkem a poskytuje finanční ochranu proti neplacení, jakmile se zboží dostane do vlastnictví odběratele.
Vzájemné působení mezi Incoterms, cly a pojištěním pohledávek ovlivňuje náklady, rizika a finanční jistotu přeshraničních transakcí.
Tipy pro podniky na to, jak se vypořádat s výzvami v oblasti cel
Aby podniky dosáhly úspěšných transakcí tváří v tvář možnému dopadu cel, měly by vzít v úvahu následující rizika a potenciální strategie pro zmírnění rizik:
Rizika
- Neočekávaná nebo vysoká dovozní cla
- Změny v obchodních dohodách nebo celních sazebnících
- Nesprávná klasifikace zboží, tj. nesprávné kódy ‘harmonizovaného systému’ (HS)
- Nedostatečná znalost místních celních předpisů
Strategie pro zmírnění rizik
- Používejte přesné kódy HS: Zajistěte, aby bylo zboží správně klasifikováno podle „harmonizovaného systému“, aby nedocházelo k nesprávnému uplatňování cel.
- Konzultujte situaci s celními makléři: Spolupracujte s odborníky, kteří rozumějí místním celním strukturám a mohou vám poradit ohledně celních sazeb a osvobození od cla.
- Využijte obchodní dohody: Zkontrolujte, zda se na dané zboží vztahují dohody o volném obchodu (FTA) (např. EU-Mercosur, EU-Japonsko), které umožňují snížit nebo odstranit cla.
- Strategicky vybírejte Incoterms: Používejte podmínky jako DAP nebo DDP pouze v případě, že jste si jisti, že rozumíte zahraničním celním předpisům a clům.
- Zahrňte do smluv celní doložky: Jasně uveďte, kdo nese náklady na cla a co se stane, pokud se změní.
- Buďte v obraze: Sledujte změny celních sazeb prostřednictvím vládních portálů nebo nástrojů pro obchodní informace.
Chcete-li zjistit, jak vám Incoterms mohou pomoci zmírnit obchodní rizika, nebo se chcete dozvědět více o pojištění pohledávek, kontaktujte místního zástupce společnosti Atradius.
Co děláme
Jsme jednou z předních světových pojišťoven na trhu, důvěryhodným poskytovatelem pojištění pohledávek, ručení a inkasních služeb ve více než 50 zemích po celém světě. Naše jednotka Special Risk Management (SRM) nabízí jedinečné služby s mezinárodními odborníky v oblasti upisování rizik, právních záležitostí, pojistných událostí a vymáhání pohledávek, kteří se věnují podpoře při vymáhání nesplacených dluhů v mimořádných situacích.
Veškerý obsah této stránky podléhá našemu prohlášení o vyloučení odpovědnosti, které je k dispozici zde.
- Incoterms jsou standardizované obchodní podmínky, které v mezinárodních transakcích definují odpovědnosti odběratele a dodavatele. Aktuálně platná verze je Incoterms 2020, která obsahuje jedenáct podmínek.
- Podle Incoterms DDP (Delivered Duty Paid) nese dodavatel všechna rizika a náklady, včetně cel. Podle zbývajících deseti Incoterms je za zaplacení cel odpovědný odběratel.
- Žádný Incoterm není lepší než jiný, existuje pouze Incoterm vhodný pro konkrétní obchodní kontext.
- Volba Incoterms určuje okamžik, kdy se rizika přenášejí z dodavatele na odběratele, a ovlivňuje tak rozsah krytí úvěrového pojištění.